Na 3. poletni šoli Design+Science odkrivali večplastnost parainteligence

Med 10. do 14. julijem 2023 se je odvila tretja edicija mednarodne večdisciplinarne poletne šole Design+Science, ki spodbuja raziskovanje in eksperimentiranje na presečišču oblikovanja in različnih znanstvenih področij. UL ALUO jo organizira skupaj s Kulturno izobraževalnim društvom PiNA in Fakulteto za kemijo in kemijsko tehnologijo (UL FKKT) ter v sodelovanju z Oddelkom za oblikovanje vizualnih komunikacij Umetniške akademije v Splitu in Inštitutom Joanneum Univerze uporabnih znanosti v Gradcu.

Tokrat je 18 udeleženk_cev z vsega sveta (Kolumbije, ZDA, Brazilije, Nizozemske, Avstrije, Poljske, Nemčije, Italije, Slovenije) raziskovalo kompleksen in večplasten koncept parainteligence, ki presega zgolj naše kognitivne sposobnosti, saj vključuje pojme, kot so intuicija, kreativnost in čustvena inteligenca, v tradicionalnih definicijah inteligence pogosto spregledane. Po drugi strani pa se nanaša tudi na pojem umetne inteligence, ki jo prikazujejo stroji, programirani za simulacijo človeških kognitivnih funkcij, in še marsikaj drugega.

Na slavnostnem večernem odprtju v Cankarjevem domu, ki je potekal v ponedeljek, 10. julija, je šolo uradno otvoril državni sekretar Ministrstva za kulturo, Matevž Čelik Vidmar, prisluhnili pa smo osrednjima govorcema Stuartu Walkerju, ki je osvetlil pomen trajnostnega oblikovanja, in Erayu Sertaçu Ersayinu, ki je govoril o najširšem pomenu oblikovanja. Sledil je še glasbeno-vizualni recital Tomaža Groma. V torek smo obiskali Divačo in začeli dan z ogledom Divaške jame. Sledil je prispevek Ustvarjalnega laboratorija Krater Gaje Mežnarić Osole in Danice Sretenović ter meditacijski sprehod na temo inteligence gliv, Meditacija o sporah in mrežah, umetnice Saše Spačal. V sredo se je Uroš Krčadinac dotaknil umetniških in oblikovalskih projektov, ki uporabljajo orodja umetne inteligence, prof. dr. Matevž Pogačnik pa je orisal ustvarjanje multimedijskih vsebin s pomočjo umetne inteligence in predstavil kritičen razmislek in izzive, ki jih le ta prinaša. V četrtek sta znanstvenica Laura Tripaldi in umetnica ter kuratorica Eva Fischer predstavili prispevka inteligenci materialov na nanoravni in področju umetne inteligence v umetnosti, razstavah in kuratorstvu.

Vsaka projektna skupina udeleženk_cev je parainteligenco razumela na edinstven način, zadnji dan je bil namenjen predstavitvam njihovih idejnih projektov, ki so nastali pod mentorstvom Emila KozoletaNejca PrahaSigrid Bürstmayr in Ivice MitrovićaThe Interspecies Podcast, Supreme species simulator, The Ghost of the Divača cave, Resonance Revealed.

Prof. Boštjan Botas Kenda, UL ALUO, soustanovitelj poletne šole, je ob zaključku povedal: “Raznolikost podstrukture ali področij znotraj teme poletne šole vsako leto predstavlja nedoločnost opisa pričakovanega rezultata. Združevanje dveh entitet, da nastane tretja, je proces samorazvoja. Ker smo platforma, ki zagotavlja pogoje za razvoj, se ne opredeljujemo v smislu nadzora, temveč se osredotočamo le na povratno informacijo in komentarje.”

Borut Jerman, predsednik PiNE, soustanovitelj poletne šole pa je o pomenu tega sodelovanja dodal: “Poletna šola D+S je ključna za soočanje s kompleksnimi družbenimi izzivi, ki presegajo več sektorjev. Spodbuja celovito razumevanje in učinkovite rešitve ter goji empatijo do različnih perspektiv in potreb. S spodbujanjem sodelovanja in usklajevanja med različnimi sektorji zmanjšuje konflikte in neželene posledice ter zagotavlja večjo povezanost pri sprejemanju odločitev, ki temeljijo na empatiji in razumevanju. S kombinacijo virov, strokovnosti in perspektiv spodbuja inovativne in interdisciplinarne rešitve, ki se osredotočajo na temeljne vzroke, ne pa zgolj simptomov. Poleg tega postavlja empatijo kot vodilno načelo za spodbujanje sočutja in enakosti pri soočanju s družbenimi izzivi.”

Najlepše se zahvaljujemo vsem, ki ste prispevale_i k 3. ter tudi nakazali pot k 4. ediciji D+S!


Foto: Tine Lisjak